Egy nap a Waldorf iskolában
2006.06.28. 11:05
A Waldorf iskolában nem a máshol szokásos 45 perces tanórák szerint folyik az oktatás.
Egy nap a Waldorf iskolában
A Waldorf iskolában nem a máshol szokásos 45 perces tanórák szerint folyik az oktatás. Az első tanítási óra két óra hosszan tart, ennek menete az alábbi:
- az osztálytanító a terembe lépő gyerekekkel kezet fog, köszöntik egymást
- az első 10-15 percben a gyerekek mesélhetnek friss élményeikről
- ezután három triangulum csendülés, gyertyagyújtás, közös éneklés és fohász jelzi a komoly munka kezdetét
- a gyertya elkoppintása után az osztály énekelve átvonul a másik terembe, ahol az ún. ritmikus rész zajlik. Ebben a 30-40 percben versek és dalok kíséretében, egész testük mozgásában ismerkednek a testsémákkal, a formákkal, a számokkal vagy a betűkkel. Énekelve visszavonulnak az osztályterembe, majd ismétlik az előző nap tanultakat.
- Ezután egy színes történetben vagy mesében előbukkan az új szám, betű vagy forma. Miután látták a formát, egy képzeletbeli vonal mentén lejárják a földön, nagy mozdulatokkal lerajzolják a levegőbe a kezükkel, nyitott szemmel és csukott szemmel is. Amikor már mindenkiben él a mozdulat, lerajzolják csomagolópapírra, majd a nagyalakú, sima füzetükbe. Minden számot, betűt vagy formát a füzetben rajz kísér.
- az óra végén behúzzák a függönyt, gyertyát gyújtanak, párnákra ülnek a földön, és mesét hallgatnak. Legtöbbször szabadon, könyv nélkül mesél a tanár a gyerekek életkorának, élethelyzeteinek megfelelo mesét. Az első osztályban leginkább Grimm, illetve magyar népmesék fordulnak elő.
- A közösen elfogyasztott tízórai után következik a nagyszünet, amit szintén az udvaron töltenek. Ezt követi általában két szakóra, melyek rövidebbek.
Az első osztály órarendje |
|
Hétfő |
Kedd |
Szerda |
Csütörtök |
Péntek |
8:15-10:15 |
Főoktatás |
10:15-10:40 |
Tízórai szünet |
10:40-11:15 |
Nagyszünet |
11:15-11:45 |
Festés |
Ének |
Angol |
Kézimunka |
Ismétlés |
11:45-12:00 |
Szünet |
12:00-12:45 |
1.hét: Angol |
Orosz |
Euritmia |
Kézimunka |
Csendóra |
2.hét: Orosz |
11:45-12:00 |
Ügyelet |
Szakórák: Az első osztálytól kezdve két idegen nyelvet tanulnak a gyerekek, hogy két különböző nyelvcsaláddal ismerkedjenek meg. A nyelvórákon a gyerekek verseket, mondókákat játszanak el, szókincsük fokozatosan gyarapodik. Azt szeretnénk elérni, hogy megérezzék a nyelv szépségét, hangulatát, dallamát, ritmusát. A szavakat nem fordítjuk le mindig, a gyerekek többnyire maguktól találják ki a jelentésüket. A nyelvtan és az írásbeli feladatok később következnek.
Kézimunka órán kötni tanulnak. A színes gyapjúfonal labdává, furulyatokká, báránykává és tarisznyává alakul a gyerekek keze által. A kötés mellett hajtogatnak, fűznek, ragasztanak, vágnak apróbb díszeket és ajándéktárgyakat készítve, miközben kezük finom mozgása fejlődik.
A festés órán a színek világát fedezhetik fel a gyerekek. Ehhez jó minőségű akvarellpapírt és festéket használnak. A feladatokat egy történet vagy mese formájában ismerik meg, ezt élik át festés közben.
Első osztályban különösen fontos, hogy sokat énekeljenek a gyerekek. A hozzájuk közel álló pentaton dalok fordulnak elő leggyakrabban.
A főoktatás tantárgya néhány hetes időszakonként, ún. epochánként változik.
Az első osztály epochaterve: |
1. epocha |
Formarajz |
4 hét (szeptember 1-25.) |
2. epocha |
Betűvilág |
4 hét (szept. 28.-okt. 22.) |
3. epocha |
Számvilág |
3 hét (november 2-20.) |
4. epocha |
Formarajz |
1 hét (november 23-27.) |
5. epocha |
Betűvilág |
3 hét (november 30.-dec.18) |
Téli szünet |
6. epocha |
Számvilág |
3 hét (január 4-22.) |
7. epocha |
Formarajz |
2 hét (jan. 25. -febr 5.) |
8. epocha |
Betűvilág |
3 hét (február 8-26.) |
9. epocha |
Számvilág |
3 hét (március 1-19.) |
Tavaszi szünet |
10. epocha |
Formarajz |
2 hét (márc. 22.-ápr. 2.) |
11. epocha |
Betűvilág |
3 hét (április 12-30.) |
12. epocha |
Számvilág |
4 hét (május 3-20.) |
13. epocha |
Betűvilág |
2 hét (máj. 25.-jún. 4.) |
14. epocha |
Gyere, tágas a világ! |
2 hét (június 4-18.) |
|