Egy nap a Waldorf iskolában
2005.07.11. 13:27
A Waldorf iskolában nem a máshol szokásos 45 perces tanórák szerint folyik az oktatás.
Egy nap a Waldorf iskolában
A Waldorf iskolában nem a máshol szokásos 45 perces tanórák szerint folyik az oktatás. Az első tanítási óra két óra hosszan tart, ennek menete az alábbi:
- Az osztálytanító a termbe lépő gyerekekkel kezet fog, köszöntik egymást. - Az első 10-15 percben a gyerekek mesélhetnek friss élményeikről. - Ezután három triangulum csendülés, gyertyagyújtás, közös éneklés és fohász jelzi a komoly munka kezdetét. - A gyertya elkoppintása után az osztály énekelve átvonul a másik terembe, ahol az ún. ritmikus rész zajlik. Ebben a 30-40 percben versek és dalok kíséretében, egész testük mozgásában ismerkednek a testsémákkal (jobb-bal), a formákkal (egyenes-görbe), a számokkal vagy a betűkkel. - Énekelve visszavonulnak az osztályterembe, majd ismétlik az előző nap tanultat. - Ezután egy színes történetben vagy mesében előbukkan az új szám, betű vagy forma. - Miután látták a formát, egy képzeletbeli vonal mentén lejárják a földön, nagy mozdulatokkal lerajzolják a levegőbe a kezükkel, nyitott szemmel és csukott szemmel is. - Amikor már mindenkiben él a mozdulat, lerajzolják csomagolópapírra, majd a nagyalakú, sima füzetükbe. Minden számot, betűt vagy formát a füzetben rajz kísér. - Az óra végén behúzzák a függönyt, gyertyát gyújtanak, párnákra ülnek a földön, és mesét hallgatnak. Legtöbbször szabadon, könyv nélkül mesél a tanár a gyerekek életkorának, élethelyzeteinek megfelelő mesét. Az első osztályban leginkább Grimm, illetve magyar népmesék fordulnak elő.
A közösen elfogyasztott tízórai után következik a nagyszünet, amit szintén az udvaron töltenek. Ezt követi általában két szakóra, melyek rövidebbek.
Az első osztály órarendje:
|
Hétfő |
kedd |
szerda |
csütörtök |
péntek |
8:15-10:15 |
főoktatás |
10:15-10:40 |
tízórai szünet |
10:40-11:15 |
nagyszünet |
11:11-11:45 |
festés |
ének |
angol |
kézimunka |
ismétlés |
11:45-12:00 |
szünet |
12:00-12:45 |
1. hét: angol 2. hét: orosz |
orosz |
euritmia |
kézimunka |
csendóra |
11:45-12:00 |
ügyelet |
|
Szakórák: Az első osztálytól kezdve két idegen nyelvet tanulnak a gyerekek, nálunk angolt és oroszt, hogy két különböző nyelvcsaláddal ismerkedjenek meg. A nyelvórákon a gyerekek verseket, mondókákat játszanak el, szókincsük fokozatosan gyarapodik. Azt szeretnénk elérni, hogy megérezzék a nyelv szépségét, hangulatát, dallamát, ritmusát. A szavakat nem fordítjuk le mindig, a gyerekek többnyire maguktól találják ki a jelentésüket. A nyelvtan és az írásbeli feladatok később következnek. |
Kézimunka órán kötni tanulnak. A színes gyapjúfonal.labdává, furulyatokká, báránykává és tarisznyává alkul a gyerekek keze által A kötés mellett hajtogatnak, fűznek, ragasztanak, vágnak apróbb díszeket és ajándéktárgyakat készítve, miközben kézük finom mozgása fejlődik. A festés órán a színek világát fedezhetik fel a gyerekek. Ehhez jó minőségű akvarellpapírt és festéket használnak. A feladatokat egy történet vagy mese formájában ismerik meg, ezt élik át festés közben a gyerekek. Első osztályban különösen fontos, hogy sokat énekeljenek a gyerekek. A hozzájuk közel álló pentaton dalok fordulnak elő leggyakrabban. |
|
|
A főoktatás tantárgya néhány hetes időszakonként, ún. epochánként változik. Az első osztály epochaterve: |
1. epocha |
Formarajz |
4 hét (szept. 1-25) |
2. epocha |
Betűvilág |
4 hét (szept. 28-okt. 22.) |
3. epocha |
Számvilág |
3 hét (nov. 2-20.) |
4. epocha |
Formarajz |
1 hét (nov. 23-27.) |
5. epocha |
Betűvilág |
3 hét (nov. 30-dec.18) |
Téli szünet |
6. epocha |
Számvilág |
3 hét (jan. 4-22.) |
7. epocha |
Formarajz |
2 hét (jan. 25 - febr 5.) |
8. epocha |
Betűvilág |
3 hét (febr. 8-26.) |
9. epocha |
Számvilág |
3 hét (márc. 1-19.) |
10. epocha |
Formarajz |
2 hét (márc. 22.-ápr. 2.) |
Tavaszi szünet |
11. epocha |
Betűvilág |
3 hét (ápr. 12-30.) |
12. epocha |
Számvilág |
4 hét (máj. 3.-20.) |
13. epocha |
Betűvilág |
2 hét (máj. 25.-jún. 4.) |
14. epocha |
Gyere tágas a világ! |
2 hét (jún. 4.-18.) |
|
|