Egy szülői kezdeményezésről
2005.07.11. 13:39
Megjelent a TAMÁSITÁJ c. újságban 2005. május hónapban
Egy szülői kezdeményezésről
Mi az a Waldorf-pedagógia?
Erről a világszerte elterjedt, s ma már hazánkban is egyre népszerűbbé váló pedagógiai módszerről, ill. az erre alapított óvodai, iskolai lehetőségről beszélgettünk a Waldorf Iskoláért Alapítvány alapítótagjaival: Czellerné Daróczi Évával, Móriczné Sebestyén Gabriellával, és Szenczyné Witzl Évával.
Mi az a Waldorf-pedagógia?
Az első Waldorf-iskola 1919-ben, a stuttgarti Waldorf Astoria cigarettagyár igazgatójának kezdeményezésére alakult. A munkások gyermekei számára jött létre, és a pedagógiai vezetésre Rudolf Steinert kérte fel az igazgató. Steiner szerint az iskolának nem az államot és nem a társadalmat kell kiszolgálnia, hanem abban kell segítenie a gyermeket, hogy saját egyéni képességeit kibontakoztathassa, kérdéseit megfogalmazhassa. Ilyen értelemben szabadságra nevel. Ezáltal szolgálja leginkább a társadalom, közösség és az ember egyéni fejlődését.
Miben tér el ez a pedagógia az állami oktatásban alkalmazott pedagógiai módszerektől?
Egyik alapvető különbség, hogy meghagyja a gyermeknek a gyermekkort, mert mindent az egyéni fejlődési üteméhez igazít. A gyermek akkor kapja a kihívást, amikor megérett rá. Ma sokan azt hiszik, hogy jó befektetés az, ha a gyermek iskolás, sőt óvodás éveit telezsúfolják ismeretszerzési lehetőséggel, különórákkal, mert akkor majd bírja a versenyt, helyt áll az életben. Ennek éppen az ellenkezője igaz. A túl korán szerzett ismeretek, az állandó megfelelési kényszer, a magas elvárások megzavarhatják a fejlődését. Nézzünk csak magunkba: mi bátran megyünk-e szembe az ismeretlennel, bízunk-e képességeinkben? Gyermekeinknek pedig még a mienknél is keményebb versenypályát csináltunk…
A Waldorf-intézményekben más a szellemiség.
Milyen az iskola?
Ráérősebb, gyermekre szabottabb. Nincs osztályozás, bukás, dolgozat. A gyerekek időről-időre szöveges értékelést kapnak tanítójuktól arról, hogy hogyan haladnak. 12 osztály van + 1 év az érettségire való előkészítés. 1-8. évig egy osztálytanító viszi az osztályt, a legtöbb tantárgyat ő tanítja, kielégítve a gyermekek egy felnőtthöz való kötődésének igényét is. Más az iskola abban is, hogy ún. epochákban zajlik a tanítás. Ez azt jelenti, hogy több héten át a fő oktatási időben 8-tól 10 óráig ugyanazt a tantárgyat tanulják a gyerekek, így lehetőségük nyílik az elmélyedésre. Sokkal nagyobb szerep jut a készségtárgyaknak: zenének, éneknek, táncnak, előadásnak, festészetnek, faragásnak, kötésnek és még sorolhatnám. Azért, hogy együtt fejlődjön test, lélek, szellem.
Nem szenvednek hátrányt az itt végzettek az állami iskolákkal szemben?
Ellenkezőleg. Mivel a diák saját ütemében haladhat, messzebbre jut. Előfordulhat, hogy egy ideig a szomszéd gyereke többet tud, de ez hosszú távon kiegyenlítődik, majd átbillen. Nem véletlenül jönnek létre gombamód az egész világon a Waldorf-iskolák.
További információk megtekinthetők: www.waldorf.lap.hu
|